Hallo,
Vandaag ga ik verder in op de punten die ik heb gemist tijdens de opleiding. Ik ga 4 punten hier verder uitwerken. Hierover wil ik meer weten en ik hoop dat jullie ook iets hebben aan de informatie.
1. Hoe kan ik het beste omgaan met kinderen die moeilijk/ bijzonder gedrag vertonen en hoe VVE hierbij zou kunnen helpen.
De huidige VVE programma's zijn niet ingericht en bedoeld voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen. De Pedagogisch Medewerkers die met VVE werken zijn hier ook niet voor opgeleid. VVE is prima om kinderen met uiteenlopende behoeftes op te vangen en te bieden wat zij nodig hebben. De Pedagogisch Medewerkers zijn hier ook goed toe in staat. Alleen het aantal kinderen met ernstige gedragsproblemen neemt steeds meer toe op de groepen. Geert Driessen onderzoeker ITS Radboud universiteit pleit voor hogere kwaliteit in VVE door extra scholing, ondersteuning van interne begeleider door een HBO'er op de groep te nemen. Een andere selectie van doelgroep kinderen en een passend VVE.
- Passend VVE wil zeggen: er moet gekeken worden naar de gehele ontwikkeling van een kind en niet alleen naar opleidingsniveau en de taalontwikkeling en taalstimulatie van de ouders. Door te kijken naar de hele ontwikkeling kan een VVE programma worden aangepast voor de specifieke kinderen.
Omdat ieder kind anders is, is het bij iedereen ook anders om er mee om te gaan. Er zijn wel bepaalde richtlijnen. Deze hebben alleen niks met VVE te maken.
stap 1: het analyseren van het gedrag van het kind. Je moet goed objectief kijken en alleen maar registreren wat je ziet.
stap 2: nu je het gedrag hebt gezien kun je jezelf de vraag stellen: waar komt dit gedrag vandaan? Als je hier goed antwoord op kunt geven is het al makkelijker om het gedrag een plek te geven
stap 3: je gaat nu naar het gevolg van het gedrag kijken. Bijvoorbeeld een kindje doet een ander kindje bewust pijn. Dit gebeurt binnen een half uur 4 keer. Je gaat dan kijken naar hoe de andere kinderen hierop reageren.
Zorg ook vooral dat je wel goed let op wanneer het kind wel goed gedrag vertoont. Doet het kindje bijvoorbeeld buiten wel goed en binnen minder goed. Zeg dan ook en schrijf op dat het kind het buiten wel goed doet.
Als laatste kun je samen een goede oplossing zoeken. Dit kun je doen met ouders/ verzorgers en het kind zelf. Je stelt grenzen en regels op. Een kindje wat bijvoorbeeld moeite heeft met structuur kun je een vaste plaats aan tafel geven en een vaste plaats op de bank. Dit geeft voor zo'n kindje ook weer meer rust.
2. technieken/ verschillende manieren om leiding te nemen over een groep/ mensen aansturen
verschillende tips die je kunt gebruiken voor het leidinggeven:
- praat met de medewerkers --> praat regelmatig over hoe het gaat, waar ze tegen aanlopen en wat er juist goed gaat. Zo kun je goed leidinggeven omdat je weet hoe mensen zich voelen en hoe ze in hun vel zitten.
- zorg dat je duidelijk en eerlijk communiceert --> laat goed weten hoe alles gaat en wat jij allemaal aan het doen bent. Wees eerlijk over het functioneren van de mensen.
- wees nieuwsgierig naar mensen --> als je goed wilt leidinggeven moet je weten wat er afspeelt op de werkvloer. Vraag bij mensen na wat er gebeurt of als er een discussie is. Het is handig als jij hiervan op de hoogte bent. Het is voor de medewerkers ook fijn als ze een goed gevoel hebben bij de leidinggevende
Gesprekstechnieken die je moet hebben als leidinggevende
- actief luisteren --> door dit als leidinggevende te doen stel je dus veel vragen en op deze manier komen werknemers zelf al vaak tot een deel van de oplossing. Je kunt ze dan altijd nog verder op weg helpen. Voor degene die hun verhaal bij jou komen doen is het ook prettig als je een luisterende houding hebt.
- feedback geven --> als leidinggevende is het belangrijk dat je feedback durft te geven. Dit hoeft natuurlijk niet altijd negatief te zijn. Je kunt tips en tops samen verwerken. Hierdoor weet de medewerker ook waar hij aan toe is.
- spreken in het openbaar --> het is belangrijk om dit goed te kunnen. Voor als er een presentatie gegeven moet worden. Dit is vaak de taak voor een leidinggevende dan.
3. Meer informatie over het KIJK! programma
KIJK! is een programma om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen. Doormiddel hiervan kunnen ze dan ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden.
Het KIJK! is een observatie- en registratie programma. Dit is niet alleen voor kinderdagverblijven maar ook voor basisscholen t/m groep 3. Hiermee kunnen ze al van jongs af aan de ontwikkeling van een kind volgen. Deze gegevens kunnen doorgestuurd worden en zo kunnen andere leidsters en leerkrachten de activiteiten passend maken.
Bij KIJK! horen verschillende observatielijsten:
- betrokkenheid
- basiskenmerken globaal
- basiskenmerken - vrij van emot. belemmering
- basiskenmerken - nieuwsgierig en ondernemend zijn
- basiskenmerken - zelfvertrouwen hebben
- risicofactoren
- taakgerichtheid en zelfstandigheid
- signalen vroegonderkenning dyslexie
- signalen ontwikkelingsvoorsprong
- NT2-lijsten
4. EHBO bij kinderen
Ik ga een aantal verschillende EHBO punten bespreken, zodat ik daar meer van leer en jullie misschien ook.
- brandwonden --> hou het lichaamsdeel dat is verbrand ongeveer een kwartier onder lauw stromend water. Als je koud water gaat gebruiken bij de romp of het hoofd is dit niet verstandig. Zo kan er een koude shock bestaan. Is er een groot deel van de huid van het kind verbrand, ga dan direct naar het ziekenhuis. Zo is er het minste kans op infecties. Is er minder van 10% van de huid verbrand door een eerstegraads brandwond, dan kun je de brandwond zelf behandelen. Je kunt er dan na het water, een verzachtend gel op smeren.
- snij- en schaafwonden --> je kunt een kleine snij/schaaf wond zelf behandelen. Zorg eerst dat de wond goed schoon is gemaakt dat er geen bacteriƫn meer inzitten. Gebruik daarna desinfecteermiddel zodat er geen infecties meer kunnen ontstaan. Dek de wond daarna goed af zodat er ook geen vuil meer in kan komen.
Bij een grote snij/schaaf wond waar veel bloed uitkomt is het belangrijk dat je meteen naar een dokter gaat. Je moet deze wond juist niet schoonmaken, hierdoor krijg je juist kans dat de wond een infectie krijgt. Probeer de wond zo goed mogelijk af te dekken doormiddel van drukverband of een ander schoon materiaal.
- voorwerpen inslikken --> is het voorwerp langer dan 5 cm, is het een scherp voorwerp, is het een batterij of een magneet of zijn het medicijnen of sigaretten dan ga je meteen naar de huisarts. Zijn het geen van de bovenstaande dingen dat moet je je kind goed in de gate houden, vaak komt het voorwerp er dan met de ontlasting weer uit. Krijgt het kind toch pijn of koorts of wordt het benauwd dan kun je het beste alsnog naar de huisarts gaan.
- splinter --> om een splinter te verwijderen moet je een paar dingen doen: maar eerste de plek om de splinter goed schoon en laat het wondje 10 minuten weken in warm water. Als je de splinter er zelf uit kunt trekken met een pincet moet je de pincet eerste goed ontsmetten. Trek dan de splinter er in dezelfde richting uit zoals deze erin is gegaan. Als de splinter eruit is is het verstandig om de wond nog een keer goed schoon te maken.
Wanneer moet je naar de dokter met een splinter?
- als het kindje een glassplinter heeft
- als de splinter echt te diep in de huid zit waardoor deze er niet uit wil komen
- als je merkt dat het kindje veel pijn heeft als je de splinter er uit wil halen
- als je na een aantal dagen de splinter nog niet onder de huid wegkrijgt
- als de plek om de splinterwond rood en opgezwollen wordt
- als het kindje een splinter in zijn oog heeft
- voorwerp in de neus --> als je merkt bij een kindje dat hij/zij een voorwerp in de neus heeft zitten ga dan vooral niet zelf proberen deze eruit te halen met een pincet. Als je dit wel probeert dan heb je kans dat je het voorwerp alleen maar verder duwt of dat je de neus van binnen beschadigt. Je kunt wel aan het kind vragen of het kan snuiten. Als je dit vraagt moet je wel echt zeker weten dat het kind snapt wat snuiten is. Denk je dat je kind hier nog te jong voor is dan is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts.
BeantwoordenVerwijderenIk vind de vragen die je in je blog hebt onderzocht heel interessant. De antwoorden kun je zeker toepassen in je stage. Ik vind het fijn om je tips over het leidinggeven te lezen, hier heb ik nuttige tips uit gehaald die ik ook weer op mijn stage kan gebruiken. Leuk dat je ook ben ingegaan op het KIJK programma, dit is een onderwerp waar ik zelf ook wel wat meer over wilde weten. Het stappenplan van de EHBO ziet er uitgebreid uit!