Hallo allemaal,
Vandaag komt opdracht 2. Hierin ga ik algemene informatie geven over VVE en wat het allemaal inhoud, door middel van vragen en deze te beantwoorden. Op deze manier hoop ik dat jullie meer te weten komen over VVE in het algemeen. Veel plezier!
1. Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Dit zijn verschillende programma's die erop gericht zijn om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 2 tot 6 te voorkomen en te verminderen. Hiervoor zijn er verschillende programma's ontwikkeld.
Er zijn 2 programma's op centrum gericht en gezinsgericht. Hier ga ik verder op in bij vraag 5!
2. Voor wie is VVE bedoeld?
- kinderen op een kinderdagverblijf/ peuterspeelzaal/basisschool groep 1/2 (leeftijd 2 tot 6 jaar)
- kinderen die thuis geen Nederlands en ook niet een andere west-europese taal spreken
- voor kinderen van wie de ouders een lage opleiding hebben gehad
- kinderen van wie het consultatiebureau denkt dat ze gevoeliger zijn voor een taalachterstand.
- kinderen in een gezin
VVE is voor ieder kind natuurlijk goed om zich optimaal te kunnen ontwikkelen voor dat het kind naar groep 3 gaat. Maar voor de groepen kinderen die hierboven staan beschreven is VVE erg belangrijk zodat ze zonder een achterstand naar groep 3 gaan.
3. Waar speelt voorschoolse educatie zich af?
De voorschoolse educatie begint op het kinderdagverblijf of op de peuterspeelzaal. Dit zijn de pedagogische voorzieningen die vooral met VVE werken met betrekking op kinderen.
4. Wat wordt er bedoeld met de doorgaande lijn?
Hierbij gaat het om de ononderbroken ontwikkelingsgang van kinderen voor het onderwijs. Bij VVE gaat het dan specifiek om de lijn van voorschoolse educatie, naar vroegschoolse educatie. Het gaat dus om een programma die loopt van het kinderdagverblijf/ peuterspeelzaal naar de basisschool groep 1/2. Via de onderstaande checklist kunnen de verschillende partijen kijken hoe de doorlopende lijn moet lopen en waar er nog verbeteringen zijn:
De Inhoudelijke Doorgaande Lijn:
- er is een doorlopend programma met duidelijke afspraken over taal/ rekenen/ sociale ontwikkeling
- het beginniveau van de kinderen die doorstromen naar de basisschool vanuit een kinderdagverblijf/ peuterspeelzaal is bekend bij de basisschool
- ouders worden actief betrokken bij de programma's zodat ze weten hoe ze hun kind het beste kunnen stimuleren.
- er wordt systematisch geobserveerd en dit wordt geregistreerd
5. Wat word er bedoeld met centrum gerichte en gezinsgerichte programma's?
De gezinsgerichte programma's worden uitgevoerd in het gezin. Dit gaat erom dat ouders het opvoed gedrag verbeteren en dat ze de ontwikkeling van het kind op een positieve manier stimuleren.
Centrum gerichte programma's zijn bedoeld voor de pedagogische voorzieningen. Het doel is om op deze manier de kinderen een betere start te geven voor als ze naar school gaan. Voor de centra is zijn de programma's gericht op: sociaal-emotionele ontwikkeling en taal- en rekenvaardigheden.
6. Leg uit wat het betekend als een VVE programma erkend is
Als een VVE programma erkend is wil dit zeggen dat, een onafhankelijke commissie heeft vastgesteld (op theoretisch niveau) dat het programma werkt.
7. Welke erkende VVE programma's zijn er? (ik heb onderscheid gemaakt tussen gezin en centrum)
centrumgericht:
- Ben ik in beeld (Puk en Co) - peuter- en kleuterplein
- Doe meer met Bas - piramide
- Kaleidoscoop - startblokken
- Uk en Puk
gezinsgericht:
- instapje - voorleesExpress
- opstap - VVE thuis
- opstapje
8. Hoeveel dagdelen moet een kind op een voorschoolse voorziening zijn zodat VVE effect heeft op de ontwikkeling?
Kinderen die voor een VVE groep in aanmerking komen moeten minimaal 4 dagdelen in de week naar de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Als de kinderen iedere week minimaal 10 uur komen, heeft het voor een kind ook zin om mee te doen aan een VVE programma.
9. Aan welke kenmerken moet een VVE programma voldoen om er voor te zorgen dat het ook effect heeft?
Het VVE programma moet aan de volgende kenmerken voldoen:
- Het moet geschikt zijn voor jonge kinderen, en moet doorlopen t/m groep 2 van de basisschool
- er moet spraken zijn van een gestructureerde aanpak
- er moet gezorgd worden voor een intensieve begeleiding van de kinderen
- er moet door professionals mee gewerkt worden
- het moet worden aangeboden in een voorschoolse instelling
10. noem 3 pedagogische principes die kenmerkend zijn voor VVE
- ruimte
- veiligheid
- respect
11. Gelauff-Hanzon noemt algemene kenmerken van goede opvang en educatie voor jonge kinderen. Welke kenmerken zijn dit?
- leidsters moeten kennis hebben van de ontwikkeling van jonge kinderen en van de manier waarop jonge kinderen leren
- de kwaliteit van de interacties tussen leidsters en kind moet goed zijn. De leidsters kan een kind verder helpen door vragen te stellen
- de activiteiten moeten aansluiten bij de belevingswereld en de interesse van het kind. Het kind speelt zelf een actieve rol.
- er is aandacht voor brede ontwikkeling
- kinderen worden intensief geobserveerd
- er is een gevarieerde materiële omgeving
12. Wat is het VVE beleid in Nederland?
Sinds 1 augustus 2010 hebben de gemeente in Nederland een wettelijke verplichting om voorschoolse educatie aan te bieden aan jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand.
Er zijn 3 verschillende wetten die hier iets mee te maken hebben:
- De wet Kinderopvang wordt Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
- de Wet op primair onderwijs
- de Wet op onderwijstoezicht
Ook gaat het erover dat het beleid spreekt voor dat de kinderen genoeg ruimte krijgt om zelf dingen te kunnen ontdekken en dat de mensen die met VVE werken ook de stimulering hier voor bieden
13. Leg uit wat de rol is van de gemeenten bij de invoering van VVE?
De gemeente moet met scholen afspraken maken over de resultaten van vroegschoolse educatie. De gemeente moet zelf de definitie bepalen voor wie de doelgroep is van VVE. De gemeente dient de doorgaande lijnen van de voor- naar de vroegschoolse educatie te bepalen. En als laatste is de gemeente verantwoordelijk voor de manier waarop kinderen worden toe geleid naar VVE voorzieningen.
14. Wat is het doel van de OKE wet?
Het doel is de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en de kwaliteit van peuterspeelzalen te verbeteren.
De wet OKE staat voor: Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie
Dit was wat ik voor deze blogpost wilde behandelen. Ik hoop dat jullie nu meer weten over VVE en wat het inhoudt.
Tot de volgende keer bij weer een blogpost over VVE!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten